Take the L&D Challenge

Wat?

The L&D Challenge wordt op donderdag 28 mei 2020 voor de tweede maal georganiseerd. O.w.v. Corona gaat deze sessie ONLINE door: een challenge binnen een challenge dus. We durven ons een foutje permitteren.

.

Het concept is eenvoudig. Organisaties met een uitdaging in L&D kunnen deze uitdaging door groepjes ervaren Stimulearners laten uitwerken tot L&D-oplossingen:


Challenges

In 2020 pakken we 3 challenges aan:


Wie?

We zoeken hiervoor L&D Managers uit de business met ruime ervaring (4 jaar) die bereid zijn te delen en van elkaar te leren. We noteren voor 2020 de L&D leaders (en teamleden) van:


Opzet

week 20/05 

26/05: 

28/05: Virtual Classroom


Opzet

Op donderdag 28 mei 2020 werken we samen tussen 8h45 en 12h30.
  1. 08h45: Welkom met webcamtest en voorstellingsronde via chat.
  2. 09h00: Rondleiding Classroom of the Future: 15 min
  3. 09h15: Introductions, Proposal & Group Selection: 60 min

    • Max. 4 L&D-verantwoordelijken pitchen gedurende elk 10 minuten hun L&D Challenge aan de volledige groep.
      1. Liantis thema leiderschap
      2. IMEC thema mentorship
      3. ?
      4. ?
    • Wie ideeën heeft over een van de challenges plaatst ze op hun respectievelijke wall.
    • De deelnemers kiezen zelf aan welke challenge ze willen helpen bouwen. Om die reden worden er maximaal 3 challenges uitgewerkt tijdens de hackathon. De deelnemers maken groepjes van 5-6 personen. De pitcher sluit aan bij een 'andere' groep maar blijft beschikbaar voor vragen. Kleinere groepen worden niet toegelaten; deze deelnemers sluiten aan bij grotere groepen.
    • Aansluitend pitchen Koen Dierckx, Madeleine Alvarez en Jill Everaert elk 2 minuten over hun eigen expertise i.f.v. rol als 'externe hulplijn' tijdens deze L&D Challenge.
    • Kristoff Vandermeersch trekt deze intro.

  4. 10h15: Setting the Goals - What is to be achieved?: 15 min

    De groepen beslissen en verduidelijken de einddoelstellingen, alsook de succescriteria via Drive.

  5. 10h30 : Pauze
  6. 10h45: Idea Generation, Discussion and Brainstorming: 40 min

    De teams ‘ontleden’ de challenges en zoeken ideeën om deze op te lossen via Mindmeister.

  7. 11h25: Prototype - The Building Process Begins: 35 min + (elke groep) 10 min + 35 min

    • In een eerste deel ontwikkelt de groep een prototype van een oplossing. (45 min)
    • Dit prototype wordt voorgelegd aan een groep van learning experts (Koen, Madeleine, Jill) die vragen over het prototype kunnen stellen. Er worden geen verbetersuggesties gegeven. (10 min)
    • De groep sleutelt nadien verder aan het prototype. De 'hulplijnen' naar de learning experts zijn open. (35 min)

  8. 12h45: Lunch, wandeling, energizer

  9. 13h45: Group Recap - What has been identified so far?: 15 min per groep

    Elke groep herhaalt zijn uitdaging, incl. doelstelling en succescriteria, waarna het zijn oplossing (aan de andere groepen) voorstelt. De leden van de andere groepen kunnen via de chat vragen stellen over het proces/produkt; er worden echter geen verbetersuggesties gegeven. Doel is dat de 3 groepen van elkaars proces leren; antwoorden op vragen zijn niet nodig.

  10. 14h30: Final Product Refinements: 60 min

    Tijdens dit laatste uur kunnen de groepen hun product/output/solution finetunen. De 'hulplijnen' naar de learning experts blijven open.

  11. 15h15: Wrap Up: 30 min

    De drie verschillende groepen maken een creatieve voorstelling van hun oplossing m.b.v. divers materiaal.

  12. 15h45: Presentations - Afterdrinkdiscussions: 10 min per groep + 30 min

    De verschillende groepen pitchen hun creatieve voorstelling en nodige acties naar de groep. Een groepsdiscussie kan bij de online BYOD afterdrink.


Ken je de Chatham House Rules en de regels die bij een Hackaton of Community of Practice horen?

Waar

Initieel waren we live te gast in de Classroom of the future van Agoria in Brussel. Corona heeft daar echter anders over beslist, wat betekent dat we online werken in een virtual classroom.



Inschrijven

Meer info of inschrijven als Stimulearner (uit business) kan via kristoff@bedrijfsopleidingen.be.

Het event is kosteloos.

Terugblik

Dit event is de opvolger van de 'Tafels van 6'. Weet je graag hoe we dit aanpakten, check dan even de verslagen van de vorige edities: