Take the L&D Challenge

Wat?

The L&D Challenge was voorzien in nov-dec 2021, maar wordt met en jaarteje uitgesteld. We kiezen er immer voor om dit event live te laten doorgaan, wegens de netwerkmogelijkheden.


.

Het concept is eenvoudig. Organisaties met een uitdaging in L&D kunnen deze uitdaging door groepjes ervaren Stimulearners laten uitwerken tot L&D-oplossingen:


Challenges

De 3 challenges voor 2021 zijn:

  1. Proximus: thema Kennisdeling
  2. Bij Proximus organiseren ze intern al interne cross-business Learning Guilds rond specifieke topics. Totnogtoe nogal ‘fysieke’ meetings, maar ze willen die tranformeren in meer virtuele groepen die online info kunnen sharen. Tegelijk willen ze dat wat opentrekken naar de buitenwereld: bij Proximus denken ze aan topic-experts als sprekers, maar ook aan het ‘matchen’ van hun guilds aan vergelijkbare groepen bij andere bedrijven. Topics bvb.: cybersecurity, agile, learning design, change management, UX, …

    Challenge: wat zou de goede aanpak en praktische uitwerking zijn om zo’n cross knowledge teams georganiseerd te krijgen?


  3. FOD Financiën en Tessenderlo Groep: thema Leercultuur
  4. Beide organisaties hebben ondanks de mogelijkheden om formeel te leren, o.a. via LMS nog veel werk aan de wat ze noemen 'het creëren van een leercultuur binnen onze organisatie'. Ze zijn dan ook op zoek naar tips over management of een eventueel stappenplan tot een ‘learning organisation’ zijn welkom!

    Challenge: Hoe bouw je een lerende organisatie en hoe zou een stappenplan om dit te doen er uit moeten zien.

  5. Organisatie TBA : thema TBA
  6. TBA

Wie?

We zoeken collega's uit de businessu met ruime L&D ervaring (4 jaar) die bereid zijn te delen en van elkaar te leren. Je kan in die hoedanigheid aanmelden op Padlet.

We noteren voor 2020 de L&D leaders (en teamleden) van:
  • Thomas More
  • Mowi
  • Lotus Bakeries
  • Orange
  • Air Liquide
  • Liantis
  • IMEC
  • AP Hogeschool
  • Ordina
  • LVD
  • Aleris Aluminium
  • Provincie Vlaams-Brabant
  • Brussels Airlines
  • Kuehne & Nagel
  • Agoria ...

Opzet

10 dagen voordien

  • Prelearn - Preread
  • Dry-run mét alle challenges
  • In de week van 10/05 krijgt elke deelnemer een link naar een Padlet doorgestuurd waar de challenge wordt voorgesteld.
    • Lees de 2 uitdagingen op Padlet Challenges, en geef je TOP2 door
    • Stel jezelf voor via Padlet Who is Who?
    • Kristoff verdeelt de deelnemers over de 2 challenges en zorgt er zo voor dat élke challenge wordt aangepakt.
  • 2 dagen voordien

    • Kristoff wijst aan wie welke challenge aanpakt
    • Per challenge kunnen ideeën op Padlet worden gepost

    2dag zelf

    • Wordt niet opgenomen
    • We werken in chunks van 20 minuten
    • 08h00: Technische test voor wie nog niet op Zoom raakte ...
    • 08h40: Welkom met webcamtest + micro. Voorstelling verloop van de dag door Kristoff. Get a coffee!
    • 09h00: Pitch - De 2 challenges stellen zichzelf gedurende twee minuten live voor

      • Proximus - thema kennisdeling
      • FOD Financiën en Tessenderlo Groep - thema Leercultuur
      • Organisatie TBA - Thema TBA
    • 09h10: Setting the Goals - What is to be achieved: De groepen beslissen en verduidelijken de einddoelstellingen, alsook de succescriteria in eigen channel.
    • 09h30: Idea Generation, Discussion and Brainstorming: De teams ‘ontleden’ de challenges en zoeken ideeën om deze op te lossen
    • 09h50: Debriefing: een eerste voorstel van ideeën via pitch worden voorgesteld
    • 10h10: Koffiepauze
    • 10h30: Prototype - The Building Process 1: de groep maakt een prototype van een oplossing.
    • 10h50: Prototype - Debriefing: Dit prototype wordt voorgelegd aan de volledige groep die via chat reageert over het proces/produkt; er worden echter geen verbetersuggesties gegeven. Doel is dat de 3 groepen van elkaars proces leren; antwoorden op vragen is niet nodig.
    • 11h10: Prototype - The Building Process 2: de groep sleutelt verder aan het prototype. 
    • 11h30: Koffiepauze
    • 11h40: Group Recap - What has been identified so far? Elke groep herhaalt zijn uitdaging, incl. doelstelling en succescriteria en toetst die af aan het prototype die ze voorlopig hebben. 
    • 12h00: Final Product Refinements: Tijdens deze laatste 20 minuten kunnen de groepen hun product/output/solution finetunen
    • 12h20: Wrap Up: Elke groep maakt een creatieve voorstelling van zijn oplossing
    • 12h40: Presentations: De resultaten worden gedeeld met elkaar
    • 13h00: Afterdrinkdiscussions

Opzet

We werken werken we samen tussen 8h45 en 16h30.
  1. 08h45: Welkom met webcamtest en voorstellingsronde via chat.
  2. 09h15: Introductions, Proposal & Group Selection: 60 min

    • 3 L&D-verantwoordelijken pitchen gedurende elk 10 minuten hun L&D Challenge aan de volledige groep.
      1. Proximus: thema Kennisdeling
      2. FOD Financiën en Tessenderlo Groep: thema Leercultuur
      3. Organisatie TBA - Thema TBA
    • Wie ideeën heeft over een van de challenges plaatst ze op hun respectievelijke wall.
    • De deelnemers kiezen zelf aan welke challenge ze willen helpen bouwen. Om die reden worden er maximaal 3 challenges uitgewerkt tijdens de hackathon. De deelnemers maken groepjes van 5-6 personen. De pitcher sluit aan bij een 'andere' groep maar blijft beschikbaar voor vragen.
    • Kleinere groepen worden niet toegelaten; deze deelnemers sluiten aan bij grotere groepen.

  3. 10h15: Setting the Goals - What is to be achieved?: 15 min

    De groepen beslissen en verduidelijken de einddoelstellingen, alsook de succescriteria via Drive.

  4. 10h30: Pauze
  5. 10h45: Idea Generation, Discussion and Brainstorming: 40 min

    De teams ‘ontleden’ de challenges en zoeken ideeën om deze op te lossen via Mindmeister.

  6. 11h25: Prototype - The Building Process Begins: 35 min + (elke groep) 10 min + 35 min

    • In een eerste deel ontwikkelt de groep een prototype van een oplossing. (45 min)
    • Dit prototype wordt voorgelegd aan een groep van learning experts (Koen, Madeleine, Jill) die vragen over het prototype kunnen stellen. Er worden geen verbetersuggesties gegeven. (10 min)
    • De groep sleutelt nadien verder aan het prototype. De 'hulplijnen' naar de learning experts zijn open. (35 min)

  7. 12h45: Lunch, wandeling, energizer

  8. 13h45: Group Recap - What has been identified so far?: 15 min per groep

    Elke groep herhaalt zijn uitdaging, incl. doelstelling en succescriteria, waarna het zijn oplossing (aan de andere groepen) voorstelt. De leden van de andere groepen kunnen via de chat vragen stellen over het proces/produkt; er worden echter geen verbetersuggesties gegeven. Doel is dat de 3 groepen van elkaars proces leren; antwoorden op vragen zijn niet nodig.

  9. 14h30: Final Product Refinements: 60 min

    Tijdens dit laatste uur kunnen de groepen hun product/output/solution finetunen. De 'hulplijnen' naar de learning experts blijven open.

  10. 15h15: Wrap Up: 30 min

    De drie verschillende groepen maken een creatieve voorstelling van hun oplossing m.b.v. divers materiaal.

  11. 15h45: Presentations - Afterdrinkdiscussions: 10 min per groep + 30 min

    De verschillende groepen pitchen hun creatieve voorstelling en nodige acties naar de groep. Een groepsdiscussie kan bij de afterdrink.


Ken je de Chatham House Rules en de regels die bij een Hackaton of Community of Practice horen?

Waar

Initieel waren we live te gast in de Classroom of the future van Agoria in Brussel. Corona heeft daar echter anders over beslist, wat betekent dat we online werken in een virtual classroom.



Inschrijven

Meer info of inschrijven als Stimulearner (uit business) kan via kristoff@bedrijfsopleidingen.be.

Het event is kosteloos.

Terugblik

Dit event is de opvolger van de 'Tafels van 6'. Weet je graag hoe we dit aanpakten, check dan even de verslagen van de vorige edities: