Take the L&D Challenge

Wat?

Het event waarvan sprake is de opvolger van de 'Tafels van 6' werd in 2019 voor het eerst georganiseerd onder de naam Take the L&D Challenge en wordt in 2020 herhaald.

Het concept is eenvoudig. Organisaties met een uitdaging in L&D kunnen deze uitdaging door groepjes ervaren Stimulearners laten uitwerken tot L&D-oplossingen.

Dit was het resultaat van 2019:

.

Wie?

We zoeken hiervoor 24 L&D Managers uit de business met ruime ervaring (4 jaar) die bereid zijn te delen en van elkaar te leren. We noteren voor 2020 de L&D leaders (en teamleden) van:

  1. Thomas More
  2. Coca-Cola
  3. Mowi
  4. Lotus Bakeries
  5. Colruyt Group
  6. Jan Yperman Ziekenhuis
  7. Orange
  8. Air Liquide
  9. UZ Gent
  10. USG People
  11. Proximus
  12. Liantis
  13. ...

Opzet

We starten om 9h00 en eindigen 16h45
  1. 08h30: Welkom !
  2. 09h00: Rondleiding Classroom of the Future: 15 min
  3. 09h15: Introductions, Proposal & Group Selection: 60 min

    • 4 L&D-verantwoordelijken pitchen gedurende elk 10 minuten hun L&D Challenge aan de volledige groep.
    • Wie ideeën heeft over een van de challenges plaatst ze op hun respectievelijke wall.
    • De deelnemers kiezen zelf aan welke challenge ze willen helpen bouwen. Om die reden worden er maximaal 3 challenges uitgewerkt tijdens de hackathon. De deelnemers maken groepjes van 5-6 personen. De pitcher sluit aan bij een 'andere' groep maar blijft beschikbaar voor vragen. Kleinere groepen worden niet toegelaten; deze deelnemers sluiten aan bij grotere groepen.
    • Aansluitend pitchen Koen Dierckx, Tommie Harnie en Johan Cusseneers elk 2 minuten over hun eigen expertise i.f.v. rol als 'hulplijn' tijdens deze L&D Challenge.
    • Kim Hilgert en Kristoff Vandermeersch trekken deze intro. Kim fungeert tijdens de L&D Challenge als timekeeper, energizer en fly on the wall ...

  4. 10h15: Setting the Goals - What is to be achieved?: 15 min

    De groepen beslissen en verduidelijken de einddoelstellingen, alsook de succescriteria.

  5. 10h30: Idea Generation, Discussion and Brainstorming: 40 min

    De teams ‘ontleden’ de challenges en zoeken ideeën om deze op te lossen.

  6. 11h10: Prototype - The Building Process Begins: 45 min + elke groep 10 min + 35 min

    • In een eerste deel ontwikkelt de groep een prototype van een oplossing.
    • Dit prototype wordt voorgelegd aan een groep van learning experts (Johan, Tommie en Koen) die vragen over het prototype kunnen stellen. Er worden geen verbetersuggesties gegeven.
    • De groep sleutelt nadien verder aan het prototype. De 'hulplijnen' naar de learning experts zijn open.

  7. 12h45: Lunch & Discussion + wandeling of energizer

  8. 13h45: Group Recap - What has been identified so far?: 15 min per groep

    De groep kan zijn oplossing aan de andere groepen voorstellen: A aan B, B aan C, C aan A. Alle deelnemers kunnen vragen stellen over het proces/product. Er worden geen verbetersuggesties gegeven. De 3 groepen leren van elkaars proces. Als je als groep niet ‘nodig’ bent (bvb. B groep als C aan A voorstelt) kan je al starten met de implementatie van de laatste ideeën.

  9. 14h40: Final Product Refinements: 60 min

    Tijdens dit laatste uur kunnen de groepen hun product/output/solution finetunen. De 'hulplijnen' naar de learning experts zijn open.

  10. 15h15: Wrap Up : 30 min

    De drie verschillende groepen maken een creatieve voorstelling van hun oplossing m.b.v. divers materiaal.

  11. 15h45: Presentations - Afterdrinkdiscussions: 10 min per groep + 30 min

    De verschillende groepen pitchen hun creatieve voorstelling en nodige acties naar de groep. Een groepsdiscussie kan bij de afterdrink.


Ken je de Chatham House Rules en de regels die bij een Hackaton of Community of Practice horen?

Waar

Orange Belgium heeft in 2019 de L&D Challenge gehost.

In 2020 zijn we te gast bij Agoria in Brussel. In de Classroom of the future hebben we een interactive whiteboard, met daarnaast 3 learning tables waar op kan worden gewerkt. We kunnen ook gebruik maken van een digitaal platform op alle toestellen om brainstorming en dergelijke te doen.



Inschrijven

Meer info of inschrijven als Stimulearner (uit business) kan via kristoff@bedrijfsopleidingen.be.

Je kan kosteloos deelnemen aan dit event.

Terugblik 'Tafels van 6"

Dit event is de opvolger van de 'Tafels van 6'. Weet je graag hoe we dit aanpakten, check dan even de verslagen van de vorige edities: