Take the L&D Challenge
Wat?
The L&D Challenge wordt op donderdag 28 mei 2020 voor de tweede maal georganiseerd. O.w.v. Corona gaat deze sessie ONLINE door: een challenge binnen een challenge dus. We durven ons een foutje permitteren.

.
Het concept is eenvoudig. Organisaties met een uitdaging in L&D kunnen deze uitdaging door groepjes ervaren Stimulearners laten uitwerken tot L&D-oplossingen:
- We mikken niet op het ontwerp van een leeroplossing. De L&D Challenges overstijgen 'instructional design'.
- We mikken ook niet té hoog. We houden ons binnen de bevoegdheid van een L&D-afdeling.
- We werken samen in een virtual classroom, gehost door Agoria.
Challenges
In 2020 pakken we 3 challenges aan:
- Liantis: thema leiderschap
In 2018 is Liantis een weg ingeslagen die ze verder willen doortrekken in hun organisatiestructuur: de kanteling van een hiërarchische organisatie naar een matrixorganisatie. Dit betekent voor hun leidinggevenden een immense verandering. Expert-leidinggevenden moeten transformeren naar coaches en facilitatoren die medewerkers empoweren en stimuleren naar gedeelde verantwoordelijkheid.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Naar welke competenties dienen we onze leidinggevenden te transformeren en hoe pakken we die transfer best aan?
We willen namelijk
- IMEC: thema mentorship
Imec wil we een formeel intern mentoring netwerk opstarten voor de managers- en director populatie (n = 300) en het kleine maar bestaande informele netwerk verder ondersteunen. Er is geen budget, maar wel een periode van 2 jaar om zowel het informele als het formele support systeem te ontwikkelen en uit te rollen. Tegen dan zouden alle nieuwe managers het aanbod moeten kunnen krijgen om in een mentor traject te stappen.
Hoe kunnen we een systeem op poten zetten dat vanzelf draait? (selectie mentoren/mentees, matchmaking, opstart, afronding, evaluatie journey, etc.) Hoe kunnen vanuit L&D High Quality/Impact relaties tussen mentoren en mentees ondersteunen zowel binnen het formele als het informele circuit?
- LVD: thema kennisborging
Bij LVD merken we dat veel kennis nog in de handen en hoofden van onze medewerkers zit. Met een gemiddelde anciënniteit van 17 jaar en een omgekeerde leeftijdspiramide, dreigt er heel wat kennis verloren te gaan. Daarom moeten we dringend deze kennis in kaart brengen om deze daarna voldoende te borgen en te delen.
Wie?
We zoeken hiervoor L&D Managers uit de business met ruime ervaring (4 jaar) die bereid zijn te delen en van elkaar te leren. We noteren voor 2020 de L&D leaders (en teamleden) van:
- Thomas More
- Mowi
- Lotus Bakeries
- Orange
- Air Liquide
- Liantis
- IMEC
- AP Hogeschool
- Ordina
- LVD
- Aleris Aluminium
- Provincie Vlaams-Brabant
- Brussels Airlines
- Kuehne & Nagel
- Agoria ...
Opzet
week 20/05
- Prelearn - Preread
- Dry-run mét alle challenges
- In de week van 25/05 krijgt elke deelnemer een werkpakket toegestuurd, o.a. links naar padlets, alsook een MS Teams handleiding. Bedoeling is dat iedereen de MS Teams omgeving vooraf test. Wie dit niet kan, kan op woe. 27/06 17h00 of do. 28/06 08h00 met ons uittesten.
- Lees de 3 uitdagingen op Padlet Challenges, en geef je TOP2 door
- Stel jezelf voor via Padlet Who is Who?
- Kristoff verdeelt de deelnemers over de 3 challenges en zorgt er zo voor dat élke challenge wordt aangepakt.
26/05:
- Kristoff wijst aan wie welke challenge aanpakt.
- Per challenge kunnen ideeën op Padlet worden gepost
28/05: Virtual Classroom
- Wordt niet opgenomen
- We werken in chunks van 20 minuten
- 08h00: Technische test voor wie nog niet op MS Teams raakte ...
- 08h40: Welkom met webcamtest + micro. Voorstelling verloop van de dag door Kristoff. Get a coffee!
- 09h00: Pitch - 3 challenges stellen zichzelf gedurende twee minuten live voor
- Liantis: thema leiderschap: zie hoger
- IMEC: thema mentorship: zie hoger
- LVD: thema kennisborging: zie hoger
- 09h10: Setting the Goals - What is to be achieved: De groepen beslissen en verduidelijken de einddoelstellingen, alsook de succescriteria in eigen channel.
- 09h30: Idea Generation, Discussion and Brainstorming: De teams ‘ontleden’ de challenges en zoeken ideeën om deze op te lossen
- 09h50 Debriefing: een eerste voorstel van ideeën via pitch worden voorgesteld in channel Algemeen
- 10h10: Koffiepauze
- 10h30: Prototype - The Building Process 1: de groep maakt een prototype van een oplossing.
- 10h50: Prototype - Debriefing: Dit prototype wordt voorgelegd aan de volledige groep die via chat reageert over het proces/produkt; er worden echter geen verbetersuggesties gegeven. Doel is dat de 3 groepen van elkaars proces leren; antwoorden op vragen is niet nodig.
- 11h10: Prototype - The Building Process 2: de groep sleutelt verder aan het prototype.
- 11h30: Koffiepauze
- 11h40: Group Recap - What has been identified so far? Elke groep herhaalt zijn uitdaging, incl. doelstelling en succescriteria en toetst die af aan het prototype die ze voorlopig hebben.
- 12h00: Final Product Refinements: Tijdens deze laatste 20 minuten kunnen de groepen hun product/output/solution finetunen
- 12h20: Wrap Up: Elke groep maakt een creatieve voorstelling van zijn oplossing
- 12h40: Presentations: De resultaten worden gedeeld met elkaar
- 13h00: Afterdrinkdiscussions
Opzet
Op donderdag 28 mei 2020 werken we samen tussen 8h45 en 12h30.
- 08h45: Welkom met webcamtest en voorstellingsronde via chat.
- 09h00: Rondleiding Classroom of the Future: 15 min
- 09h15: Introductions, Proposal & Group Selection: 60 min
- Max. 4 L&D-verantwoordelijken pitchen gedurende elk 10 minuten hun L&D Challenge aan de volledige groep.
- Liantis thema leiderschap
- IMEC thema mentorship
- ?
- ?
- Wie ideeën heeft over een van de challenges plaatst ze op hun respectievelijke wall.
- De deelnemers kiezen zelf aan welke challenge ze willen helpen bouwen. Om die reden worden er maximaal 3 challenges uitgewerkt tijdens de hackathon. De deelnemers maken groepjes van 5-6 personen. De pitcher sluit aan bij een 'andere' groep maar blijft beschikbaar voor vragen. Kleinere groepen worden niet toegelaten; deze deelnemers sluiten aan bij grotere groepen.
- Aansluitend pitchen Koen Dierckx, Madeleine Alvarez en Jill Everaert elk 2 minuten over hun eigen expertise i.f.v. rol als 'externe hulplijn' tijdens deze L&D Challenge.
- Kristoff
Vandermeersch trekt deze intro.
- 10h15: Setting the Goals - What is to be achieved?: 15 min
De groepen beslissen en verduidelijken de einddoelstellingen, alsook de succescriteria via Drive.
- 10h30 : Pauze
- 10h45: Idea Generation, Discussion and Brainstorming: 40 min
De teams ‘ontleden’ de challenges en zoeken ideeën om deze op te lossen via Mindmeister.
- 11h25: Prototype - The Building Process Begins: 35 min + (elke groep) 10 min + 35 min
- In een eerste deel ontwikkelt de groep een prototype van een oplossing. (45 min)
- Dit prototype wordt voorgelegd aan een groep van learning experts (Koen, Madeleine, Jill) die vragen over het prototype kunnen stellen. Er worden geen verbetersuggesties gegeven. (10 min)
- De groep sleutelt nadien verder aan het prototype. De 'hulplijnen' naar de learning experts zijn open. (35 min)
- 12h45: Lunch, wandeling, energizer
- 13h45: Group Recap - What has been identified so far?: 15 min per groep
Elke groep herhaalt zijn uitdaging, incl. doelstelling en succescriteria, waarna het zijn oplossing (aan de andere groepen) voorstelt. De leden van de andere groepen kunnen via de chat vragen stellen over het proces/produkt; er worden echter geen verbetersuggesties gegeven. Doel is dat de 3 groepen van elkaars proces leren; antwoorden op vragen zijn niet nodig.
- 14h30: Final Product Refinements: 60 min
Tijdens dit laatste uur kunnen de groepen hun product/output/solution finetunen.
De 'hulplijnen' naar de learning experts blijven open.
- 15h15: Wrap Up: 30 min
De drie verschillende groepen maken een creatieve voorstelling van hun oplossing m.b.v. divers materiaal.
- 15h45: Presentations - Afterdrinkdiscussions: 10 min per groep + 30 min
De verschillende groepen pitchen hun creatieve voorstelling en nodige acties naar de groep. Een groepsdiscussie kan bij de online BYOD afterdrink.
Ken je de
Chatham House Rules en de regels die bij een
Hackaton of
Community of Practice horen?
Waar
Initieel waren we live te gast in de Classroom of the future van Agoria in Brussel. Corona heeft daar echter anders over beslist, wat betekent dat we online werken in een virtual classroom.
Inschrijven
Meer info of inschrijven als Stimulearner (uit business) kan via kristoff@bedrijfsopleidingen.be.
Het event is kosteloos.
Terugblik
Dit event is de opvolger van de 'Tafels van 6'. Weet je graag hoe we dit aanpakten, check dan even de verslagen van de vorige edities:
- "Als nieuwkomer vond ik het een heel inspirerende, energieke dag. Blij jullie te leren kennen & bedankt voor alle inzichten. Ik zeg ja voor volgend jaar." L.V.
- "Voor mij is dit zeker voor herhaling vatbaar, vond het zelf heel boeiend en het heeft me veel energie gegeven." I.V.
- "Het sfeeroverzichtje geeft zeker de energie weer die ik daar gevoeld heb. Count me in voor de volgende editie. " J.C.
- ...