Welkom bij de L&D Awards 2026, een initiatief van Stimulearning om de kracht van leren en ontwikkelen in de kijker te zetten.
In 2026 breiden we uit met drie inspirerende categorieën, elk met hun eigen karakter en focus:
L&D Project – de gekende Award voor organisaties met een sterk leerproject. Je maakt kans op zowel een juryprijs als een publieksprijs.
L&D Talent – nieuw vanaf 2026, voor opkomende talenten die met frisse ideeën het verschil maken in L&D.
L&D Leader – eveneens nieuw vanaf 2026, voor inspirerende mensen die richting geven aan leren binnen hun organisatie.
Niet alleen de winnaars worden beloond. Ook jij als nominator maakt kans op een mooie erkenning.
De L&D Awards zijn een feest van waardering voor wie innoveert, inspireert en investeert in leren.
L&D Project
Kandideer voor een L&D Award en kom naar het slotevent op donderdag 26 maart 2026
Iedere L&D-professional kan een eigen project of dat van een bevriende organisatie op de longlist zetten. Dat doe je door het project te nomineren en kort te motiveren waarom het een sterke kandidaat is.
De 12 geselecteerde organisaties op de longlist krijgen een uitnodiging per mail om hun nominatie officieel te maken door een dossier in te dienen.
Ook projecten uit de business zijn welkom. De L&D Awards zijn er niet alleen voor HR of L&D-afdelingen.
Leveranciers van leeroplossingen kunnen niet zelf deelnemen, maar ze mogen wél hun klanten nomineren.
Organisaties waar een jurylid werkzaam is, kunnen niet deelnemen.
Stap 2: tot 22/12/25 – indienen van maximaal 12 dossiers
Er worden in totaal maar 12 dossiers aanvaard. Zorg dus eerst dat je op de longlist staat.
Aanbieders van leeroplossingen mogen geen dossier schrijven, ook niet namens hun klant. Ze kunnen wel vermeld worden in een dossier.
De jury neemt 15 minuten per dossier. Elk dossier bestaat uit één enkel bestand, zonder bijlagen of links. Een geschreven dossier telt maximaal 5 A4-pagina’s (lettergrootte 12) en is opgesteld in het Nederlands of Engels. Als je liever vb. powerpoint of video indient, geldt dezelfde tijdslimiet van 15 minuten.
Gebruik bij het opstellen van je dossier de leidraad van de jury. Die bevat open vragen die helpen om de dossiers op een eerlijke manier te vergelijken.
Het dossier moet goedgekeurd zijn door het eigen management en – indien van toepassing – ook door de externe partners die betrokken zijn bij het project.
De dossiers zijn enkel zichtbaar voor de jury (“eyes only”) om de drempel tot deelname te verlagen. Zo blijven niet-winnende projecten discreet.
Bezorg je dossier uiterlijk op 22/12/25 om 20u via kristoff@bedrijfsopleidingen.be.
Bij vragen kan je terecht bij Kristoff Vandermeersch op +32 486 65 51 81.
Stap 3: 07/01/26 – selectie van de winnaars door de jury
De jury bestaat uit leden van Federgon, academici en voormalige winnaars:
De juryvoorzitter mag extra verduidelijking vragen over bepaalde onderdelen van een dossier of kandidaten uitnodigen om iets toe te lichten.
De jury bekijkt elk dossier zorgvuldig en maakt een grondige, transparante en objectieve beoordeling.
Elk jurylid beoordeelt eerst individueel, daarna wordt in overleg beslist welke projecten doorgaan.
Uiteindelijk worden maximaal 9 dossiers weerhouden als winnaars en krijgen ze een podiumplaats op het slotevent van de L&D Awards.
Ook de niet-geselecteerde deelnemers ontvangen feedback over hun dossier.
Bij de beoordeling kijkt de jury vooral naar de concrete realisatie en de sterke punten van het project. Daarbij wordt rekening gehouden met:
de doelstellingen en de opzet van het project
de context waarin de organisatie werkt
het vernieuwende karakter en de energie die het project teweegbrengt
de praktische en didactische aanpak
de mate waarin resultaten worden verankerd en geborgd in de organisatie
Stap 4: 07/01/26 – 24/03/26 – bekendmaking winnaars en voorbereiding van het slotevent
De maximaal 9 geselecteerde projecten zijn officieel winnaar van een L&D Award. Ze worden alfabetisch op organisatienaam bekendgemaakt.
Elke winnaar helpt actief mee om de eigen podiumplaats te communiceren.
Elke winnaar krijgt persoonlijke begeleiding van een coach, aangesteld door Stimulearning, om samen de presentatie voor het slotevent voor te bereiden.
Daarnaast maakt elke winnaar een afspraak met onze partner Storycatchers voor het opnemen van een professionele one-minute-video.
De opnames gebeuren in hun studio in De Koekenfabriek, Komiteitstraat 46-52, 2170 Merksem op maandag 12/01/26 (13:00–17:00) of dinsdag 13/01/26 (08:00–12:00).
De opnames duren maximaal één uur.
Een afspraak maak je via Emma Somers.
De video’s verschijnen op het YouTube-kanaal van Stimulearning en kunnen gedeeld worden via sociale media.
Stap 5: 01/02/26 – 25/03/26 – preselectie van de publieksprijs
De publieksprijs wordt bepaald door drie groepen stemmers:
25% van de stemmen komt van sympathisanten die online stemmen.
Iedere sympathisant mag één stem uitbrengen. Er kunnen maximaal 15 stemmen met hetzelfde e-mailadresdomein (bv. @bedrijfsopleidingen.be) per winnaar worden geregistreerd.
Niet-professionele e-mailadressen worden niet aanvaard.
Stemmen kan tot twee dagen voor het slotevent, om 23u59.
25% van de stemmen komt van leden van Stimulearning.
Ook zij kunnen tot twee dagen voor het slotevent, om 23u59, online stemmen.
Elk lid heeft één stem.
De overige 50% van de stemmen wordt uitgebracht door de bezoekers van het slotevent zelf.
Bij een ex aequo wint de organisatie met het kleinste aantal Stimulearners in huis, omdat hun stemmen vermoedelijk het meest divers zijn.
Stap 6: 26/03/26 – slotevent in Syntra Bizz, Berchem
In het eerste deel van het event stelt elke winnaar zijn project twee keer (30 minuten) voor aan collega’s L&D-professionals.
Zij kunnen daarna hun stem uitbrengen voor de publieksprijs.
Na afloop worden de presentaties beschikbaar gemaakt in de kennispool van Stimulearning.
In het tweede deel worden alle L&D-projecten gevierd.
De publieksprijs en de juryprijs worden bekendgemaakt, gevolgd door een fotoshoot, netwerkdrink en receptie.
Tegelijkertijd kan je kennismaken met de L&D Talents 2026 en de L&D Leaders 2026.
L&D Talent
Kandideer voor een L&D Award en kom naar het slotevent op donderdag 26 maart 2026
Iedere professional kan een collega nomineren als L&D Talent door die persoon te nomineren en kort te motiveren waarom. We werken volgens het principe van first come, first served: wie eerst nomineert en bevestigd wordt, komt op de lijst.
De genomineerde werkt intern als L&D-professional (dus niet als coach, trainer of consultant voor derden). L&D’ers die bij leveranciers van leeroplossingen werken, kunnen niet deelnemen.
Kandidaten die in een organisatie werken waar een jurylid actief is, kunnen niet meedoen.
De eerste 4 personen op de longlist krijgen een mail om hun nominatie te bevestigen. Daarbij vragen we ook goedkeuring van het management en 6 referenties te verzamelen.
Stap 2: tot 23/12/25 – opmaak shortlist van 4 L&D Talents en verzamelen van referenties
De eerste 4 L&D Talents op de longlist verzamelen elk 2 persoonlijke foto’s en 6 referenties.
Elke referentie is een korte tekst van maximaal 400 tekens (inclusief spaties), geschreven door een divers publiek dat met het Talent heeft samengewerkt.
We gebruiken deze referenties om een unieke L&D-Award te ontwerpen.
Alle referenties moeten uiterlijk op 22/12/25 om 20u ingediend zijn via kristoff@bedrijfsopleidingen.be.
Voor vragen kan je terecht bij Kristoff Vandermeersch op +32 486 65 51 81.
Stap 3: woensdag 07/01/26 – bevestiging van de winnaars door de jury
De jury bevestigt de 4 geselecteerde L&D Talents als officiële winnaars van een L&D Award. In uitzonderlijke gevallen kunnen kandidaten 5 of 6 alsnog weerhouden worden.
De jury bestaat uit leden van Federgon, academici en voormalige winnaars:
Stap 4: 07/01/26 - 24/03/26 – bekendmaking winnaars en voorbereiding van het slotevent
Alle door de jury weerhouden L&D Talents zijn officiële winnaars van een L&D Award. Ze worden alfabetisch op familienaam gecommuniceerd.
Elke winnaar helpt actief mee aan de communicatie over zijn of haar Award.
Elke winnaar ontvangt een gratis toegangsticket voor het event Proeverijen, uw L&D Festival op 29/01/26 in Affligem.
Je bent daar welkom tussen 8u30 en 10u00 bij onze illustrator voor het maken van een L&D Award-portret. Samen met de verzamelde referenties gebruiken we dit portret om een gepersonaliseerde L&D-Award te ontwerpen.
Elk L&D Talent dat geen lid is van Stimulearning ontvangt een lidmaatschap van Stimulearning op naam met deze voordelen.
We brengen de 4 L&D Talents samen in de Podcast de Podvis.
Stap 5: 26/03/26 – slotevent in Syntra Bizz, Berchem
Alle winnende L&D Talents zijn aanwezig op het slotevent in Syntra Bizz in Berchem.
Samen met de andere L&D Talents geven ze op een losse en informele manier uitleg aan bezoekers over hoe ze hun L&D-job aanpakken.
Op het einde van de dag zetten we alle L&D Talents in de bloemetjes.
Er is ook een fotoshoot, een netwerkdrink en een receptie voorzien.
L&D Leader
Kandideer voor een L&D Leader Award en kom naar het slotevent op donderdag 26 maart 2026
Iedere L&D-professional kan een collega L&D Leader nomineren door die persoon te nomineren en kort te motiveren waarom. We volgen het principe “first come, first served”: wie eerst nomineert én bevestigd wordt, komt op de lijst.
De genomineerde werkt intern als manager, verantwoordelijke of teamleider. Het is iemand die richting geeft aan leren binnen de organisatie, niet als externe coach of trainer. Deze persoon hoeft hélemaal geen officiële L&D-functie te hebben. L&D Leaders zien wij zelf eerder als mensen uit de business.
Kandidaten uit organisaties waar een jurylid werkzaam is, kunnen niet deelnemen.
De eerste 4 tot 6 personen op de longlist krijgen een mail om hun nominatie te bevestigen. Daarbij vragen we goedkeuring van het management en 6 referenties te verzamelen.
Stap 2: tot 23/12/25 – opmaak shortlist van 4 L&D Leaders – verzamelen referenties
De eerste 4 L&D Leaders op de longlist verzamelen elk 2 persoonlijke foto’s en 6 referenties.
Elke referentie is een korte tekst van maximaal 400 tekens (inclusief spaties), geschreven door mensen die de kandidaat goed kennen en met hem of haar samenwerken.
We gebruiken deze referenties om een unieke L&D-Award te ontwerpen.
Alle referenties moeten uiterlijk 22/12/25 om 20u binnen zijn via kristoff@bedrijfsopleidingen.be.
Voor vragen kan je terecht bij Kristoff Vandermeersch op +32 486 65 51 81.
Stap 3: woensdag 07/01/26 – bevestiging van de winnaars door de jury
De jury bevestigt de 4 L&D Leaders als officiële winnaars van een L&D Award. In uitzonderlijke gevallen kunnen kandidaten 5 of 6 toch nog weerhouden worden.
De jury bestaat uit leden van Federgon, academici en voormalige winnaars:
Alle geselecteerde L&D Leaders zijn officiële winnaars van een L&D Award en worden alfabetisch op familienaam bekendgemaakt.
Elke winnaar helpt mee aan de communicatie over zijn of haar Award en krijgt persoonlijke begeleiding bij de voorbereiding van het slotevent.
Elke winnaar ontvangt een gratis toegangsticket voor het event Proeverijen, uw L&D Festival op 29/01/26 in Affligem.
Je bent daar welkom tussen 8u30 en 10u00 bij onze illustrator voor het maken van een L&D Award-portret. Samen met de verzamelde referenties gebruiken we dit portret om een gepersonaliseerde L&D-Award te ontwerpen.
Elke L&D Leader die geen lid is van Stimulearning ontvangt een lidmaatschap van Stimulearning op naam met deze voordelen.
We brengen de 4 L&D Leaders samen in de Podcastde Podvis indien hier animo voor is.
Stap 5: 26/03/26 – slotevent in Syntra Bizz, Berchem
Alle winnende L&D Leaders worden verwacht aanwezig te zijn tijdens het slotevent in Syntra Bizz te Berchem.
Ze delen er samen met de andere L&D leaders op een informele manier hun visie en aanpak als L&D-leider met bezoekers en collega’s uit het vak.
Op het einde van de dag zetten we ook alle L&D Leaders in de bloemetjes.
We voorzien een fotoshoot, een netwerkdrink en een gezellige receptie.