Best of ‘Proeverijen’

Het programma van de L&D Talks 2022 is in opbouw. Het event wordt live georganiseerd op vraag van de Stimulearning-community.

Op deze pagina vind je een tweede leerlijn: een aantal 'nationale' keynotes, verkozen tijdens het event Proeverijen, uw L&D Festival editie 2020 en Proeverijen 2021. Zij hebben de eer een keynote 'naast' de internationale keynotes in te vullen.


Stel je eigen L&D Talks samen op donderdag 27 januari 2022.



KEYNOTE 7 - LIVE BRUSSELS - 27/01/22

An de Bondt en Bert Bleyen - Werkgeneraties: Bullshit of Serious Shit?

Ook al gemerkt hoe anders mensen reageren op een nieuw project? “Dat hebben we al geprobeerd” (generatie X?). “Dan wel eerst op vakantie” (een millenial?). “Ik zal eens tonen hoe het moet” (een twintiger?) Hoe hou je rekening met die verschillen en krijg je ze allen mee aan boord? Elke werkgeneratie een andere motivatie? We verklappen je wat we hierover ontdekten zodat je ook goed gewapend bent.

  • Ontdek de (on)wetenschappelijke achtergrond achter de werkgeneraties. Kom te weten wat onderzoek vertelt over motivatie van leeftijdscategorieën en over de invloed van de tijdsgeest.
  • Ga naar huis met handige tips over hoe je de waaier aan verwachtingen kan aanpakken op het werk
  • Laat je inspireren door een leuke en out-of-the-box workshop


KEYNOTE 8 - LIVE BRUSSELS - 27/01/22

Jeroen Krouwels - Learning 'on demand': Make your videos click

We nemen u aan de hand van een heldere en inspirerende visie op leren en technologie en vele praktijkvoorbeelden mee in de wereld van ‘on demand’ leren.

Hihaho is een do-it-yourself platform, waarmee u heel eenvoudig elke willekeurige video interactief kan maken voor leer- en instructiedoeleinden. Door een video interactief te maken, wordt deze veel krachtiger en zorgt u voor meer impact.

  • Direct toepasbare oplossing voor werkplekleren
  • Direct zelf aan de slag kunnen met interactieve video
  • Probeer het zelf en maak een gratis proefaccount aan


KEYNOTE 9 - LIVE BRUSSELS - 27/01/22

Delia Amoruso - Hoe verander je hardnekkige patronen in je organisatie?

Studies wijzen uit dat trainingen slechts gedragsverandering teweeg brengen bij één op vijf deelnemers. Waar dient er rekening mee gehouden te worden opdat er impact gegenereerd wordt en er gedragsverandering plaatsvindt?

Aan gedrag gaan ongeschreven regels vooraf die wij bewust, maar nog vaker onbewust volgen. Je kan zoveel opleiden als je wil, als je de onderstroom niet aanpakt, verandert er weinig.

  • Na deze sessie heb je meer zicht op de (ongeschreven) regels in je organisatie
  • Weet je welke regels gewenst en ongewenst zijn
  • Heb je meer zicht op hoe je de onderstroom kan inzetten om je mensen te doen leren en groeien


KEYNOTE 10 - LIVE BRUSSELS - 27/01/22

Paul Carpentier - Naar een open feedback cultuur: theater & video in een blended learning traject

De spiegel voorhouden via theater (fysiek of online) blijft een ijzersterk medium om te sensibiliseren. Klein Barnum voegt daar in een voor- en natraject videofragmenten aan toe om de succeskansen tot een cultuurwijziging te vergroten. Zo krijgt u een tool in handen om via de kracht van de herhaling de bedrijfscultuur positief te beïnvloeden.

  • Laat je verrassen door ons nieuw aanbod video-sketches
  • Onderga een sneak-preview van dit sensibiliseringstraject
  • Ervaar hoe korte videofragmenten (met interactie) gespreid in de tijd uw boodschap onder de aandacht kunnen houden


KEYNOTE 11 - LIVE BRUSSELS - 27/01/22

Joke Hollants - Digitale didactiek, maak van jouw e-learning module geen digitale brochure

De meeste e-learning modules vallen onder de noemer ‘veel blabla, weinig boemboem’. Veel tekst, veel klikken op de ‘next button’, maar weinig echte leeractiviteiten die de kennis verankeren. Hoe zorg je er nu voor dat een e-learning module geen digitale brochure wordt? De d-teach werkwijze: geen nood aan toeters en bellen, maar ‘back to basics’ met effectieve digitale didactiek.

  • E-learning modules: wat werkt (niet)?
  • De basis van digitale didactiek.
  • Hands-on tips en tricks om effectieve leeractiviteiten te ontwerpen.


KEYNOTE 12 - LIVE BRUSSELS - 27/01/22

Soetkin Linhart - Hybride leren: van single shot events naar een continu leerproces

Hybride leren komt niet louter neer op een mix van off- en online training. Die visie vertrekt van "opleiding" als prominente leervorm. Hybride leren is een optimale combinatie van technologie en interactie die het leerproces ondersteunen.

Met het Business Impact model bepaal je die leeractiviteiten die zorgen voor impact. Je kiest gefundeerd voor de ondersteuning die de business echt nodig heeft.

  • Is opleiding het antwoord op de vraag?
  • Welke ondersteuning is wél geschikt, als traditionele opleiding dat niet zou zijn?
  • Parameters om te bepalen of je opleiding best synchroon of asynchroon aanbiedt.


Deze 6 nationale keynotes lopen parallel met de 6 internationale keynotes. De presentaties van deze 6 Proeverijen zijn terug te vinden in onze kennispool.stimulearning.be als Proeverijen 2020 en 2021.