Best of ‘Proeverijen’

Het programma van de L&D Talks 2022 is afgewerkt. Het event wordt live georganiseerd op vraag van de Stimulearning-community. Er komt geen online alternatief.

Op deze pagina vind je een tweede leerlijn: een aantal 'nationale' keynotes, verkozen tijdens het event Proeverijen, uw L&D Festival editie 2020 en Proeverijen 2021. Zij kunnen hun 'proeverij' uitbreiden naar een keynote om het podium 'naast' de internationale keynotes te vullen.


Stel je eigen L&D Talks samen op donderdag 27 januari 2022.




KEYNOTE 7 - LIVE BRUSSEL - 27/01/22

An de Bondt en Bert Bleyen - Werkgeneraties: Bullshit of Serious Shit?

Ook al gemerkt hoe anders mensen reageren op een nieuw project? “Dat hebben we al geprobeerd” (generatie X?). “Dan wel eerst op vakantie” (een millenial?). “Ik zal eens tonen hoe het moet” (een twintiger?) Hoe hou je rekening met die verschillen en krijg je ze allen mee aan boord? Elke werkgeneratie een andere motivatie? We verklappen je wat we hierover ontdekten zodat je ook goed gewapend bent.

  • Ontdek de (on)wetenschappelijke achtergrond achter de werkgeneraties. Kom te weten wat onderzoek vertelt over motivatie van leeftijdscategorieën en over de invloed van de tijdsgeest.
  • Ga naar huis met handige tips over hoe je de waaier aan verwachtingen kan aanpakken op het werk
  • Laat je inspireren door een leuke en out-of-the-box workshop



KEYNOTE 8 - LIVE BRUSSEL - 27/01/22

Jeroen Krouwels - Learning 'on demand': Make your videos click

Online video is uitgegroeid tot de belangrijkste content vorm op het internet. 80% van al het internetverkeer is inmiddels online video. Ook videoleren is sterk in belang is toegenomen, vanwege de brede inzetbaarheid en hogere leeropbrengsten. Wist je bijvoorbeeld 90% van wat we leren visueel is en dat het 60.000x sneller gaat dan het lezen en begrijpen van tekst? En dat 70% van alle zoekopdrachten op YouTube gericht zijn op 'how to' video's? Maar Liefst 97% van de mensen geeft aan iets veel beter te begrijpen na het zien van een video t.o.v. een uitleg in tekst en plaatjes. Interactieve video voegt daar een nieuwe dimensie aan toe: het didactiseren van online video. In deze lezing gaat Jeroen Krouwels in op de impact van online video op het domein van L&D en de manier waarop we videoleren maximaal kunnen benutten voor betere leeruitkomsten.

  • Direct toepasbare oplossingen voor online instructie en werkplekleren/LI>
  • Zélf aan de slag kunnen met interactieve video
  • Vervang ineffectieve e-learning modules door effectieve interactieve video oplossingen



KEYNOTE 9 - LIVE BRUSSEL - 27/01/22

Anja Moortgat - Hoe verander je hardnekkige patronen in je organisatie?

Studies wijzen uit dat trainingen slechts gedragsverandering teweeg brengen bij één op vijf deelnemers. Waar dient er rekening mee gehouden te worden opdat er impact gegenereerd wordt en er gedragsverandering plaatsvindt?

Aan gedrag gaan ongeschreven regels vooraf die wij bewust, maar nog vaker onbewust volgen. Je kan zoveel opleiden als je wil, als je de onderstroom niet aanpakt, verandert er weinig.

  • Na deze sessie heb je meer zicht op de (ongeschreven) regels in je organisatie
  • Weet je welke regels gewenst en ongewenst zijn
  • Heb je meer zicht op hoe je de onderstroom kan inzetten om je mensen te doen leren en groeien



KEYNOTE 10 - LIVE BRUSSEL - 27/01/22

Paul Carpentier - Naar een open feedback cultuur: theater & video in een blended learning traject

De spiegel voorhouden via theater (fysiek of online) blijft een ijzersterk medium om te sensibiliseren. Klein Barnum voegt daar in een voor- en natraject videofragmenten aan toe om de succeskansen tot een cultuurwijziging te vergroten. Zo krijgt u een tool in handen om via de kracht van de herhaling de bedrijfscultuur positief te beïnvloeden.

  • Laat je verrassen door ons nieuw aanbod video-sketches
  • Onderga een sneak-preview van dit sensibiliseringstraject
  • Ervaar hoe korte videofragmenten (met interactie) gespreid in de tijd uw boodschap onder de aandacht kunnen houden



KEYNOTE 11 - LIVE BRUSSEL - 27/01/22

Joke Hollants - Digitale didactiek, maak van jouw e-learning module geen digitale brochure

De meeste e-learning modules vallen onder de noemer ‘veel blabla, weinig boemboem’. Veel tekst, veel klikken op de ‘next button’, maar weinig echte leeractiviteiten die de kennis verankeren. Hoe zorg je er nu voor dat een e-learning module geen digitale brochure wordt? De d-teach werkwijze: geen nood aan toeters en bellen, maar ‘back to basics’ met effectieve digitale didactiek.

  • E-learning modules: wat werkt (niet)?
  • De basis van digitale didactiek.
  • Hands-on tips en tricks om effectieve leeractiviteiten te ontwerpen.



KEYNOTE 12 - LIVE BRUSSEL - 27/01/22

Soetkin Linhart - Hybride leren: van single shot events naar een continu leerproces

Hybride leren komt niet louter neer op een mix van off- en online training. Die visie vertrekt van "opleiding" als prominente leervorm. Hybride leren is een optimale combinatie van technologie en interactie die het leerproces ondersteunen.

Met het Business Impact model bepaal je die leeractiviteiten die zorgen voor impact. Je kiest gefundeerd voor de ondersteuning die de business echt nodig heeft.

  • Is opleiding het antwoord op de vraag?
  • Welke ondersteuning is wél geschikt, als traditionele opleiding dat niet zou zijn?
  • Parameters om te bepalen of je opleiding best synchroon of asynchroon aanbiedt.


Deze 6 nationale keynotes lopen parallel met de 6 internationale keynotes. De presentaties van deze 6 Proeverijen zijn terug te vinden in onze kennispool.stimulearning.be als Proeverijen 2020 en 2021.